lauantaina, huhtikuuta 23, 2005

Darth Vaderia kohdellaan huonosti

Tuottaja-ohjaaja-ym. George Lucasin koko nykyinen miljardiomaisuus perustuu käytännössä yhdelle viisaalle oivallukselle: kun Lucas 1970-luvun lopussa teki sopimuksen ensimmäisen Tähtien sota -elokuvan (1977) levittämisestä 20th Century Fox -yhtiön kanssa, yhtenä pykälänä oli, että Star Wars -sarjan jatko-osien ja oheismarkkinoiden oikeudet säilyvät Lucasilla itsellään.

Tämän ansiosta Lucasin ei ole tarvinnut kysyä keneltäkään lupaa sen paremmin Imperiumin vastaiskun (1980), Jedin paluun (1983) tai nykyisen "esitrilogian" tekemiselle kuin Star Wars -tuotemerkin hyödyntämiselle elokuvien ulkopuolella. Sopimuksen ansiosta Lucasin omaisuutta kartuttavat elokuvien tuoton ohella myös kaikki nuket, astiastot, lelut, vaatteet ja kirjat, joihin on painettu Star Wars -logo – todennäköisesti jopa enemmän kuin itse elokuvat.

Oheistuotesopimuksia Lucas näyttää nytkin solmineen runsaasti, kun sarjan viimeinen elokuva Star Wars Episodi III: Sithin kosto aloittaa toukokuun puolivälissä elokuvateattereissa maailmanlaajuisesti. Ensimmäiset oheistuotemainokset ovat ilmestyneet jo amerikkalaisiin lehtiin ja internetiin, ja niiden perusteella painotus näyttää olevan etenkin nuorissa kuluttajissa.

Suklaaraemerkki M&M's on jo perustanut nettiin oman Star Wars -aiheisen Chocolate MPire -sivuston. Parhaasta päästä on kuitenkin kännykkäoperaattori Orangen televisiomainos (Quicktime), jossa Darth Vader yrittää syöttää elokuvaideaansa kyynisille tuottajille.

Jos olisin fani, saattaisin jopa suuttua siitä tavasta, jolla Vaderia mainoksessa kohdellaan – pitäisihän hänen sentään olla universumin mahtavin roisto.
Ehkä mainoksen käsikirjoituksen hyväksyminen osoittaa, ettei Lucas enää ota hahmojaan liian vakavasti, vaan on vihdoin oppinut myös nauramaan näiden kustannuksella.

Päivitys: Tunteitani tarkastellessani tajusin, että kyllähän minä olen Star Wars -fani. En kuitenkaan ihan niin hard core -laatua, joka suuresti suuttuisi oheisesta Orangen mainoksesta.

Päivitys 2 (25.3.): Myös perunalastuvalmistaja Pringles näyttää aloittaneen oman Star Wars -kampanjansa, jonka televisiospotti pyöri ainakin 25.3. Nelosellakin mainostauolla. Siinä verrataan Pringles-putkea valomiekkaan.

IN THIS ENTRY Star Wars merchandising has started to appear.

Ei kommentteja: