sunnuntaina, huhtikuuta 24, 2005

Ohjaajien uusimmat

Oletteko nähneet ohjaaja Baz Luhrmannin ja näyttelijä Nicole Kidmanin uusinta elokuvaa? En tarkoita Moulin Rougea (2001), joka oli teatterissa nähtynä huikaiseva kertomus romanttisesta rakkaudesta, vaan Chanel-hajuvesiyhtiön mainosta, joka sekin on huikaiseva kertomus romanttisesta rakkaudesta.

Mainoksessa nuori mies törmää taksissa sattumalta maailmankuuluun näyttelijään, joka kaipaa pois kaikesta juhlahumusta ja filmimaaiman pinnallisuudesta. Yhteisten piilossa vietettyjen päivien jälkeen nainen patistetaan kuitenkin takaisin parrasvaloihin. Mies ei unohda naista, mutta kysymys kuuluu, unohtaako nainen miehen.

Näyttävä filmi on pienoiselokuva itsessään, eikä se tyrkytä hajuvettä ratkaisuksi mihinkään ongelmaan, kuten monissa mainoksissa on tapana.

Martin Scorsese ja Robert De Niro ovat myös tehneet yhteistyötä Casinon (1995) jälkeen. American Expressin mainoksessa (Quicktime) De Niro kulkee läpi New Yorkin esitellen kaupungista itselleen tärkeitä paikkoja. Mustavalkoisessa lyhytfilmissä on se huono puoli, että siihen ladattu tunnesisältö ei avaudu kovin hyvin muille kuin niille, jotka jo entuudestaan tuntevat hyvin New Yorkin ja De Niron.

Monet kuuluisat elokuvaohjaajat ovat aloittaneet mainoksilla – Ridley ja Tony Scott sekä David Fincher etunenässä – mutta vähemmän yleistä on, että he myöhemmin urallaan palaavat kaupallisten houkutusten pariin.

Lisää tunnettujen ohjaajien mainoksia:

IN THIS ENTRY famous directors and stars collaborate again.

Ei kommentteja: