lauantaina, toukokuuta 21, 2005

Quo vadis, perinteinen sanomalehti?

Monille perinteisille lehdille on tuottanut vaikeuksia suhtautua digiaikaan. Internet on painokoneella painetusta sanasta täysin poikkeava julkaisuympäristö, joka varsinkin nyt laajakaistayhteyksien yleistyessä mahdollistaisi aivan uudenlaisia toimintamahdollisuuksia. Kukaan ei vain tunnu vielä keksineen, mikä tässä uudessa uljaassa maailmassa olisi perinteisille kustannustaloille paras (liike)toimintamalli.

Kotimaiset sanomalehdet ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka eri tavalla nettiin suhtaudutaan.

  • Osa lehdistä on perustanut erillisen verkkotoimituksen, joka tuottaa nettiin uutta, painettua lehteä täydentävää sisältöä. Esimerkkinä Helsingin Sanomat. Jos nettiin kirjoitetut jutut ovat tarpeeksi kiinnostavia, lehti pystyy tällä tavalla houkuttelemaan nettisivuilleen säännöllisesti kävijöitä.
  • Toinen tapa on julkaista nettisivuillaan lähes koko sanomalehden sisältö melkolailla sellaisenaan, ilmaiseksi. Esimerkkinä Turun Sanomat. Juttujen ilmaisuus on iso vetonaula, mitä vanhojen numeroiden arkistohakutoiminto täydentää.
  • Kolmas tapa on tarjota netissä sanomalehdessä julkaistuja juttuja luettavaksi maksua vastaan. Tämä lienee yleisintä. Erityistapauksena tästä ovat näköislehdet, joiden avulla netissä julkaistu sisältö saadaan näyttämään perinteiseltä lehtisivulta.

Näköislehtiä tarjoavat maksua vastaan tällä hetkellä ainakin

Lehtitaloille niiden etuna on painokustannuksissa säästäminen ja nopea toimitus lukijoille, mutta lukijan kannalta hankaluus on siinä, että niiden käyttöliittymä ei juurikaan hyödynnä internetin vahvuuksia.

Viime viikkoina näköislehden problematiikkaa ovat blogien puolella pohtineet muun muassa Kari Haakana ("Näköislehti on halpa") ja Utu – kuulumisia yliopistolta ("Aamulehden verkkoversio": erinomainen arvio käytettävyyden näkökulmasta). Media=blogi on myös käsitellyt sanomalehtikustantajien suhdetta internetiin. Toimittajien ammattilehti Journalisti on kirjoittanut verkkolehdistä yleensä.

Nähtävästi myös aikakauslehtien puolella pallotellaan samojen kysymysten äärellä. Kuriositeettina mainittakoon, että Yhdysvalloissa kuuluisaa miestenlehteä kustantava Playboy kokeilee näköislehtiajatusta Lingerie-sisarjulkaisullaan.

Auringossa aiemmin: ...ja sitten takaisin Pasilaan (6.9.2004).

IN THIS ENTRY traditional newspapers seem not to be sure what to do with internet publishing.

2 kommenttia:

vaasalainen kirjoitti...

No,
nyt jo jarrutteluvaiheessa olevana journalistina otin pienen aikalisän ja perustin kotikaupunkiini pienimuotoisen blogin 1.2. 2005.
.
Annoin sille nimeksi "vaasalaisia". Nimellä haluan korostaa, että kirjoitan tavallisen ihmisen tavallisista asioista ja kiinnostuksenkohteista.

Blogissa köy nyt keskimäärin 230 vierasta vuorokaudessa ja keskustelu on vilkasta, ainakin jos aiheeena on asuntomessut ja liito-oravat.

auringossa kirjoitti...

Blogisi on mainio, olen siellä muutaman kerran käynytkin. Vaasalaisia osoittaa, että paikallisjournalismi voi kukoistaa myös maailmanlaajuisessa verkossa.