keskiviikkona, heinäkuuta 06, 2005

Pienellä painettu präntti

Puolen miljardin myydyn kappaleen raja häämöttää iTunes Music Store -verkkokaupassa, minkä kunniaksi Apple on järjestänyt juhlallisen 19 maata kattavan "lähtölaskennan" viidenteensadanteen miljoonanteen myytyyn kappaleeseen: yhtiö aikoo antaa ylimääräisiä iPod-palkintoja niille, jotka sattuvat olemaan verkkokaupan 480 100 000. ostaja, 480 200 000. ostaja, 480 300 000. ostaja ja niin edelleen puoleen miljardiin myytyyn kappaleeseen asti.

Kilpailun markkinointisivulle pienellä painetut säännöt kuitenkin paljastavat kiintoisan yksityiskohdan – kappaleita ei varsinaisesti tarvitse ostaa voidakseen osallistua Applen kilpailuun. Riittää, että lataa iTunes-ohjelman koneelleen, käy jonkin musiikkikappaleen/albumin/artistin sivulla ja lähettää sieltä Tell a Friend -toiminnon avulla sähköpostia Applelle:

3. How To Enter. You will automatically be entered into the Promotion by: 1) downloading a song from iTunes (any free downloads will be deemed an ineligible entry); or 2) a free alternative means of sending an e-mail to Apple at itunes500@apple.com via the iTunes “Tell a Friend” feature (a song download or Tell a Friend e-mail will be deemed an “Entry(ies)”). The “Tell a Friend” feature can be easily accessed at iTunes by selecting a song, and clicking the “Tell a Friend” link that is displayed for that song. One Entry will be automatically submitted for each song downloaded or Tell a Friend e-mail sent.


Sivulla olevat säännöt kannattaa muutenkin tarkkaan, jos palkintoja havittelee, sillä Apple edellyttää, että iPod-voittajat antavat kuulua itsestään viiden päivän kuluessa siitä, kun vastaanottavat voitosta ilmoittavan sähköpostin tai viestin:

7. Notification. Apple will notify winners by e-mail and/or by post at the address provided within approximately three (3) days following selection of each winner. Apple is not responsible for any delay or failure to receive notification for any reason, including inactive e-mail account(s), technical difficulties associated therewith, or winner’s failure to adequately monitor any e-mail account or physical address. The winner must then respond to Apple within five (5) days. Should the winner fail to respond to Apple or be disqualified, Apple reserves the right to select a new, replacement winner.


Applen iTunes-sivun oikeassa ylälaidassa on muuten laskuri, jota seuraamalla voi ihmetellä verkkokaupan huimaa myyntitahtia. Palkinnoille sen avulla tuskin pääsee, sillä laskennan reaaliaikaisuudesta ei ole takeita. Amerikkalaisen ja suomalaisen sivun laskurin tikittävät ainakin hieman eri tahtiin, kuten alla oleva kuvakaappaus yhtä aikaa auki olevista sivuista osoittaa.



Postitushetkellä suomalaisen sivun laskuri näyttää suurin piirtein lukemaa 482 788 300.

Auringossa aiemmin: Digisoittimesta tilausradio (30.6.2005), Pitkä siirtymäaika Intel-Maciin (9.6.2005), iPodit leviävät (28.5.2005), Totuus Halo 2:sta (9.5.2005) ja Tylyä mutta niin kaunista (6.5.2005).

IN THIS ENTRY Apple has some interesting rules for its iTunes Music Store related promotion.

Ei kommentteja: