lauantaina, helmikuuta 18, 2006

Yksilönvapaus myytävänä rahakkaimman logon omistajalle

Paitsi, että mainos kannattaa sijoittaa paikkaan, jossa se havaitaan mahdollisimman helposti, se kannattaa tietenkin suojata kilpailevien yhtiöiden mainonnalta.

TV1:n toimittaja Mika Rahkonen kertoo blogissaan hupaisia – ja osin pelottaviakin – anekdootteja siitä, millaisin eri tavoin kansainvälinen olympiakomitea varjelee Torinon talviolympialaisissa miljoonilla euroilla mainostavia sponsoreitaan ja heidän logojensa näkyvyyttä.

Sama kehitys on ilmeisesti jo ensi kesänä johtamassa tilanteeseen, jossa monikansallisten suuryhtiöiden dollarit, eurot ja jenit voivat muun muassa päättää meidän puolestamme, miten meidän on julkisiin tilaisuuksiin osallistuessamme pukeuduttava. Lainaus Rahkoselta:

Ensi kesän jalkapallon MM-kisoihin Saksaan on painettu pääsylippuja, jotka tarkkaan ottaen eivät ole samaisen Economistin mukaan pelkästään lippuja, vaan peruttavissa olevia oikeudellisia sopimuksia lipun maksaneen ja ottelupaikan välillä.

Ja sen sopimuksen mukaan katsomoon ei ole mitään asiaa, jos mukana on sellaisia näkyviä tuotemerkkejä, jotka eivät kuulu kisojen sponsoreille.


Kun itse olen osallistunut musiikkifestivaaleille tai konsertteihin, ovella on yleensä ratsattu laukku alkoholijuomien tai kameroiden varalta. Virallisen selityksen mukaan viinatsekkauksella halutaan pitää huoli siitä, ettei kukaan ole liian päissään yhteisessä tilaisuudessa, mutta kyllähän menettelyllä saadaan myös lisää maksavia asiakkaita jättikonserttien oluthanojen ääreen. Silti hyväksyn tämän, koska en halua istua konsertissa örisevän juopon vieressä.

Jalkapallon MM-kisojen esimerkki on kuitenkin huolestuttava siinä mielessä, että vieraiden tuotemerkkien kiellolla ei suojella mitään muuta kuin tilaisuuden järjestäjien tulonlähteitä, mutta samalla sillä rajoitetaan tavallisten ihmisten oikeutta päättää omasta julkikuvastaan.

Suuryritykset haluavat ostaa yksilönvapautemme. Kysymys kuuluu: suostummeko siihen?

Auringossa aiemmin: Mainos on tehty nähtäväksi (27.1.2006), "Imagine the possibilities", sanoo Kiefer (12.1.2006), Tarjouspäivistä toisiin (7.10.2005), Suuri voittofinaali (30.9.2005), iPodit leviävät (28.5.2005).

IN THIS ENTRY the game sponsors can soon decide, what I wear while attending the games.

Ei kommentteja: