maanantaina, lokakuuta 30, 2006

Miesten erikoislehdet vs. yleislehdet

Yksi 1990-luvun lopun markkinatrendeistä oli miehille suunnattujen yleisaikakauslehtien perustaminen. MG, Men's Health, Slitz ja Suomen Kuvalehden Mies tarjosivat sivuillaan olettamiaan miehiä kiinnostavia aiheita, kuten autoja ja tekniikkaa, raavaiden miesten ja kauniiden naisten haastatteluita sekä vähäpukeisten naisten kuvia.

Esikuviksi ajateltiin usein perinteinen amerikkalainen Playboy sekä sitä jäljittelemään perustetut brittiläiset nuorten miesten julkaisut, kuten Loaded ja Arena.

Vesa Sirén esitti sunnuntain Helsingin Sanomissa kiinnostavan ja todenmukaiselta kuulostavan teorian siitä, miksi uudet lehdet eivät Suomen markkinoilla menestyneet.

Näissä lehdissä miespuhe oli usein teennäistä: esimerkiksi Slitzissä väkinäisen räävitöntä ja MG:ssä kovin fiiniä. Suomen Kuvalehden Mies osoitti lähinnä sen, että Kari Hotakaisen Juoksuhaudantien ostajat eivät halua lukea aikakauslehteä kotirintamamiehille.

Luontevampaa miespuhetta on aina voinut lukea miesten suosimista erikoislehdistä Tekniikan Maailmasta rocklehtiin.


Samassa artikkelissa Sirén todistaa myös miesten ja naisten lehdenlukukulttuurin eroista.

Aikakauslehtien liiton tutkimuksen mukaan naiset lukevat useampia lehtiä, mutta miehet keskittyvät lehtiinsä enemmän: mies palaa lehteensä useammin ja säilyttää sitä pitkään. Esimerkiksi Rock-lehti Soundin tilaajista 85 prosenttia ja elokuvalehti Episodin tilaajista 90 prosenttia säilyttää jokaisen numeron.


IN THIS ENTRY men's magazines need to address some field of expertice to succeed properly in Finland.

Ei kommentteja: